Dintre toate disciplinele studiate la scoala, limba si
literatura romana este cea mai prietenoasa si cea mai putin "didactica",
pentru ca e gandita ca un teritoriu in care va intalniti cu povestea,
cu imaginatia voastra si a autorilor pe care ii cititi, cu eroii vostri
preferati, cu toate cuvintele care va ajuta sa fiti convingatori atunci
cand vorbiti sau cand scrieti, cu logica unor structuri gramaticale
gratie carora intelegeti tot ce invatati la matematica, la biologie, la
geografie, la limbi straine etc.
Volumul consacrat clasei a VI-a din seria de auxiliare intitulata Teme recapitulative dezvolta
zece teme derivate din tema generala prevazuta de programa scolara ("Eu
si lumea din jurul meu"), dupa cum urmeaza: Noi si ceilalti, Vorbind cu
natura, Portrete, Oamenii din jurul meu, Miraje, Rivalitati,
Sentimente, Intalnirea cu necunoscutul, Talcuri, Povestile
artei. Fiecare unitate tematica este deschisa cu un set generos de
Exercitii de sistematizare si consolidare, iar partea a doua este
dedicata Evaluarii competentelor, fiind gandita pe patru module -
Receptarea textului scris, Limba si comunicare, Redactarea textului
scris, Comunicarea orala - care cuprind teste si probe de evaluare cu
itemi adecvati fiecarui domeniu de continut mentionat, la care se
adauga, transversal, itemi vizand competenta interculturala.
Noutatea absoluta si utilitatea imediata a acestor teste vine din
organizarea si conceperea lor in spiritul noului model de subiect pentru
Evaluarea Nationala, care asimileaza formatul evaluarii sustinute de
elevi catre finalul clasei a VI-a. Corectitudinea raspunsurilor poate fi
verificata prin consultarea capitolului de la finalul volumului,
Solutii si sugestii de raspuns.
Cartea raspunde necesitatii de a adapta treptat instrumentele de
evaluare la "tabloul", la tipicul si la standardele evaluarii de la
finalul ciclului gimnazial, astfel incat obisnuintele lucrului de la
clasa sa se converteasca firesc in rezultatele obtinute la evaluarea
externa de la finalul ciclului gimnazial.